Checklist plan van aanpak

Bij het maken van een plan van aanpak om uw organisatie inclusief te maken en te houden kunt u deze checklist aanhouden. Hiermee voorkomt u dat u zaken over het hoofd ziet.

Plannen maken
©Shutterstock.com

1. Opmaak

Geef duidelijk aan:

  • titel/naam programma
  • versie
  • auteur en datum
  • opdrachtgever/in opdracht van
  • code/nummer
  • e-mailadres
  • programma-informatie

Inhoudsopgave:

  • hoofdstukindeling
  • nummering

Begrippenkader

2. Waarom een plan van aanpak

Weergave verkenning

Wie is bij het programma betrokken?

  • afdelingen
  • achtergronden

Mogelijke bouwstenen voor een plan van aanpak voor de invulling van de banenafspraak

Programma’s en pilots: is het een nieuw programma of een vervolg?

3. Programmadefinitie

Waarom dit programma?

  • aanleiding
  • past het in de visie van de organisatie?

Uitdagingen van dit programma                                                       

Programmadoelstellingen:

  • zijn de doelstellingen SMART?
  • zijn de eindproducten van het programma duidelijk gedefinieerd?

Programma-activiteiten:

  • wordt aangegeven wat de precieze programma-activiteiten zijn?
  • zijn deze activiteiten ook gegroepeerd, zoals overleg, communicatie etc.?
  • zijn de activiteiten ook in tijd duidelijk beschreven, programmaplan, kick-off, uitvoering afronding?

Producten:

  • zijn alle producten duidelijk beschreven?
  • valt hier ook het plan van aanpak onder?
  • worden ook evenementen als product aangeduid (zoals kick-off, slot bijeenkomst etc.)?
  • worden ook rapportages etc. benoemd?
  • worden de eindproducten duidelijk genoemd?                    

Afbakening:

  • is het programma duidelijk afgebakend in tijd?
  • is duidelijk wat niet bij het programma hoort?

Effecten:

  • is er een businesscase?
  • is duidelijk wat mogelijke opbrengsten en mogelijke kosten zijn?

Randvoorwaarden:

  • is duidelijk aan welke voorwaarden het programma moet voldoen?
  • relaties met andere programmaonderdelen

4. Programmaorganisatie

  • zijn de werkzaamheden/functies verdeeld binnen de programmagroep?
  • staan er namen bij de functies?
  • zijn namen, adressen, telefoonnummers en e-mailadressen van alle programmaleden genoemd?
  • is het programmasecretariaat geregeld?
  • is de beschikbaarheid van de deelnemers genoemd?
  • zijn bevoegdheden vastgelegd?
  • is vastgesteld hoe vaak vergaderd wordt?
  • is de communicatie/overleg geregeld met de opdrachtgever?

5. Kwaliteitseisen

  • is de waarborging van de kwaliteit van de tussenproducten beschreven?
  • is de waarborging van de kwaliteit van het eindproduct beschreven?
  • zijn voldoende controles ingebouwd om de kwaliteit te bewaken?
  • is er sprake van terugkoppelingen met de opdrachtgever?
  • worden gebruikte methoden beschreven?
  • worden gebruikte technieken beschreven?

6. Planning

  • past de planning op de activiteiten?
  • is de planning realistisch met het oog op de resultaten?
  • wordt rekening gehouden met mogelijke vertragingen (zie risicobeheer)?

7. Beheer

  • is er een aan de doelen/producten toegekende begroting?
  • zijn alle kosten en baten opgenomen?
  • zijn eventuele aannames uitgelegd?
  • is de begroting realistisch?
  • is er een risico-onderzoek gedaan?

8. Communicatieplan

  • is er een communicatieplan voor de interne en externe communicatie?
  • worden de verschillende producten genoemd?
  • is het overleg met de opdrachtgever duidelijk?

9. Goedkeuring

Ondertekening door opdrachtgever (bestuurder) en opdrachtnemer (programmamanager) is feitelijk de programmaopdracht.